Folkbildning och integration
En viktig del i projektet har varit att utforska vilken roll folkbildningspedagogiken, med studiecirkeln som pedagogisk modell kan spela i integrationsarbetet och inkluderingen på arbetsmarknaden.
Kursverksamheten har därför varit uppbyggd med studiecirkeln som mall. Studiecirkeln innebär en kollektiv lärprocess som utgår från människors egen kraft att lära utifrån sina förutsättningar. Pedagogikens inbyggda flexibilitet och inkluderande anslag gör att den passar väl utifrån målgruppens behov.
Medarbetarna i projektet På väg såg en ökad vardagssjälvständighet hos deltagarna som bland annat visade sig genom större säkerhet i kontakter med tex handläggare och vårdcentral och genom ökad kunskap om olika samhällsfunktioner och digital kommunikation. Den innebär också en ökad kunskap om studieteknik och om möjliga vägar mot arbete, studier och ökad delaktighet i samhället. En typ av självständighet som behövs för att man ska kunna få och behålla ett arbete.
I projektet har målet varit att 25% ska gå vidare i jobb eller studier, vilket också har uppfyllts. Flera av deltagarna som gått vidare i arbete hade ingen eller mycket låg utbildning från hemlandet.
Projektet har producerat en metodbeskrivning och materialsamling som ska kunna användas av offentliga aktörer, till exempel i kommunal verksamhet.
Projektet medfinansierades av Europeiska Unionen och Europeiska Socialfonden.