Martin Björnwall - avdelningschef
“På Studieförbundet Vuxenskolan får jag möjligheten att vara den ledare som jag vill vara. Det finns bra förutsättningar för mig att driva verksamheten med det tillitsdrivna ledarskap som jag tror på”
Jag är från Västerbotten, Lycksele närmare bestämt, men har bott i Jämtland över 20 år. Jag är lärare i SO i grunden och har jobbat i skola en stor del av mitt liv. Där har jag arbetat med unga som haft det tufft i skolan genom inkluderings -och utanförskapsfrågor. De frågorna ligger mig nära hjärtat. I arbetet som chef för elevhälsan i Östersunds kommun hittade jag intresset för ledarskapsfrågor men kände att jag sökte efter ett sammanhang där inspiration, innovation och en mindre personalgrupp var möjlig. Ett jobb med mening var också viktigt för mig och då fick jag upp ögonen för folkbildningsfrågan.
Folkbildningen är för mig magisk, idén är supergammal men den är så fin, jag kan något - du kan något och tillsammans kan vi lära tillsammans.
Det är friskt att folkbildningen inte har de bestämda gränserna och reglerna som traditionell utbildning har. Jag tycker att det är så coolt med Studieförbundet Vuxenskolans grundidé!
Jag är avdelningschef Jämtlands län, jag sitter fysiskt i Östersund men vi har kontor i alla 8 Jämtländska kommuner. Min roll är att hålla styrning på hela avdelningen och genom helikopterperspektivet ha koll på var vi är och vart vi är på väg men även vart vi ska. Däremot så är det inte jag som är huvudmotorn i detta utan det är alla mina medarbetare som tillsammans driver oss framåt. Jag uppskattar ett agilt ledarskap när vi får testa och misslyckas, testa igen och sen dra lärdomar från det. Skapa förutsättningar, hålla ordning och skapa möjlighet för medarbetarna att växa och utvecklas skulle man kunna sammanfatta min roll med.
Jag är tacksam för att mitt jobb är så rimligt - här på SV har jag möjlighet att ha kontakt med alla, jag har tid för reflektion och tillsammans bestämmer vi vad vi ska göra. Här i det lokala sammanhanget är det också en väldigt platt organisationsstruktur och vi kan enkelt göra det vi tillsammans bestämmer att vi vill göra.
Två saker. Det ena är att jag får verka i en sån meningsfull bransch. Det andra är att jag får möjligheten att vara den ledare som jag vill vara. Det finns bra förutsättningar för mig att driva verksamheten med det tillitsdrivna ledarskap som jag tror på.
Det finns många bra verksamheter som alla gör sitt bästa för att slå igenom “bruset” och här kan det vara en utmaning att nå fram med just vårt budskap och vår verksamhet ibland.
En annan utmaning för mig som arbetar i ett geografiskt stort län är att vara en nära ledare och kollega till de som bor 14 mil åt enda hållet och sen den andra kollegan 14 mil åt andra hållet. Däremot har vi kommit långt i pandemin med våra digitala verktyg. Men ibland kan jag önska att jag kunde vara lite närmare mina kollegor i länet.
Förutom själva folkbildningsfrågan som förstås ligger mig varmt om hjärtat så är ojämlikhet i samhället en fråga som engagerar mig väldigt mycket. Det så många människor som inte har det så förspänt som jag, som vit medelålders man. Jag har inte lösningarna på allt men jag brinner lite extra för att försöka komma till rätta med de klyftor som finns inom ramen för sociala orättvisor. Då är jag tacksam att jag har rätt typ av yrke för att kunna påverka!