2024-06-22

IT-ingenjören som blev folkbildare

Madi är IT-ingenjören som blev musiker, författare, cirkelledare och slutligen verksamhetsutvecklare på SV Stockholm. Folkbildningen gav honom möjlighet att följa sin passion att lära sig producera musik, och därefter dela sin nyvunna kunskap med andra.

När Madi Susso var 22 år hade han pluggat till IT-ingenjör på KTH och arbetat som systemprogrammerare i ett år. Allt var egentligen bra, han hade en bra utbildning och ett tryggt arbete, men det var ändå något som skavde. Han brann inte för sitt jobb och undrade om det var det här han skulle göra resten av livet. För att få ordning på tankar och känslor sa han upp sig och flyttade till Gambia. Han gav sig själv ett år för att reflektera och komma underfund med vad han ville med livet.  


Under året i Gambia landade Madi i att han ville följa sin passion att göra musik och att skriva. När han kom tillbaka till Stockholm tipsade en kompis honom om att starta en studiecirkel inom musik hos Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm (SV Stockholm). Madi samlade ihop ett gäng musikintresserade vänner och startade en studiecirkel som via SV Stockholm fick tillgång till en studio i Kista och en kunnig cirkelledare inom musikproduktion.  

Varje ledig stund spenderade han i studion, och efter mindre än ett år var han så pass duktig att han fick förfrågan om att själv bli cirkelledare och ta över ansvaret för studion i Kista.  


– Jag arbetade mycket med ungdomar från Järva. Problematiken i området hade börjat växa och studion blev en fristad där ungdomarna fick distans till sina vanliga liv.  

I skolan var de rebeller, men i studion kunde de slappna av, men samtidigt vara i en trygg miljö med oss vuxna. Det hände ibland att vi satt i studion och diskutera livet och existentiella frågor, i stället för att göra musik. 

Efter året i Gambia tog Madi även sitt skrivarintresse på allvar och på bara några år hade han givit ut åtta barn- och ungdomsböcker. När SV Stockholm fick reda på att han även var författare togs den kompetensen snabbt tillvara och han fick nya uppdrag i att starta studiecirklar inom skrivande för unga.  


Det är det här Madi uppskattar mest med SV Stockholm – att hans kompetenser värdesätts och tas tillvara. Att det skapas verksamhet runt det som är cirkelledarnas och verksamhetsutvecklarnas styrkor.  


– När SV Stockholm sedan fick höra om min bakgrund som IT-ingenjör fick jag i uppdrag att starta en tech-satsning för unga, som vi döpt till SV YOUTH Tech. Vi håller i kostnadsfria kurser inom programmering för unga från utsatta områden. Hos oss får de tech-utbildning, gemenskap och uttrycksmöjligheter! 


Sedan drygt ett år tillbaka är Madi anställd som verksamhetsutvecklare hos SV Stockholm. Förutom tech-satsningen arbetar han med olika musikstudios runt om i Stockholm. 


– Det är viktigt att det finns platser för unga att utveckla sina intressen på utanför skolan. Folkbildningen ger dem struktur och en tydlig bild över vart de vill komma och vilka beslut de måste fatta för att komma dit. Som cirkelledare hjälpte jag bland annat ungdomar med arbetsplaner, på det sättet fick de lära sig hur de skulle lära sig, säger Madi och ler. Han fortsätter: 


– Studieförbundens verksamhet är oerhört viktig för unga, i stället för att skära ner bör vi förhöja, förtydliga och förstärka studieförbundens roll i samhället.  


Madi menar att det sällan finns en rak väg till ens drömmar, och med studieförbundens hjälp kan personer, precis som han själv, hitta rätt utanför det vanliga skolsystemet. Åren på KTH är dock inte något han ångrar: 


– Som verksamhetsutvecklare får jag använda mig av alla mina kompetenser. På SV Stockholm känns det som att cirkeln har slutits och jag har landat. 


---  


Under hashtaggen #bildningföralla samlar vi på Studieförbundet Vuxenskolan Stockholm berättelser och porträtt från vår verksamhet.