Studiecirkel ”skola” för centerpartiet i Mjölby
Lokala skolnämnder har sedan kommunaliseringen av skolan en ökad makt för den lokala skolan och kvaliteten och likvärdigheten för den. Med detta följer ett stort ansvar. Som medborgare och lokalpolitiker är det därför viktigt att ha kunskap om skolfrågor, regelverk och de lokala förhållandena. Vi måste veta vilka frågor som är viktiga och vilka vi vill driva lokalt.
Mål:
Målen med studiecirkeln är att
· ta fram ett förslag till skolprogram för Mjölby kommun.
· ge förslag till större förändringar i statens styrning av skolan.
Träff 1: Politisk styrning av skolan (23/9)
Vi bjuder in en medarbetare från utbildningsdepartementet. Vi lär oss hur nämndarbetet går till och diskuterar vad vi som politiker kan vara med att styra samt vilket ansvar vi har som lokalpolitiker. Exempel på frågeställningar kan vara:
· Skola förr och nu – skillnader?
· Vad får man och vad får man inte göra som ansvarig nämnd?
· Hur kan nämnden göra för att få ut sina frågor i verksamheten?
· Hur kan nämnden systematiskt följa upp sina aktiviteter så att man ser att det gett resultat?
· Vilken roll har förvaltningschefen?
· Hur kan samarbetet med andra nämnder se ut (social-, näringslivsnämnd mm)?
Träff 2: Skolans inre arbete (7/10)
Vi bjuder in en rektor. Vi diskuterar rektorns och lärarens roll, uppdrag och förutsättningar. Exempel på frågeställningar kan vara:
· Vad är rektorns och lärarnas huvudsakliga uppgift?
· Vilka förväntningar kan man ha på rektor och lärare? Hur kan man stötta?
· Vilka är de största möjligheterna respektive hindren? Vad behöver förbättras?
· Hur kan skolan göra för att stötta och utmana elever? Hur arbetar man med utslagning?
· Elevhälsans hälsofrämjande och förebyggande arbete, ex vis kost och rörelse?
· Hur hanterar man föräldrar?
· Hur kan man främja närvaro?
· Pojkars och flickors förutsättningar?
Träff 3: Elever med behov av stöd (21/10)
Det är alltför många elever som slås ut i skolan idag och därför får det kämpigt senare i livet. Vi bjuder i Mjölbys KAA (kommunalt aktivitetsansvar) och en kurator, som tar hand om de ungdomar mellan 16 och 20 och som inte går på gymnasiet (idag c:a 80 ungdomar). Många av dessa har dåliga erfarenheter av sin skolgång. Vi diskuterar hur vi kan ta hand om dessa elever och ungdomar innan det gått så långt att de känner sig utanför systemet. Exempel på frågeställningar kan vara:
· Vad beror det på att elever blir utslagna?
· Hur kan skolor och politiker arbeta för att förbygga utslagning?
· Hur kan vi följa upp detta arbete i ett tidigt skede?
· Läxor, lovskola och läxhjälp?
· Samarbetet soc-skola?
Träff 4: Centerns skolprogram (4/11)
Vi bjuder in Centerpartiets talesman för skolfrågor. Vi diskuterar och lär oss mer om Centerpartiets nationella skolprogram. Exempel på frågeställningar kan vara:
· Vilken värdegrund bygger Centerpartiets skolprogram olika delar på?
· Vilka frågor är specifikt Centerfrågor? Hur kan man se på dem? Hur arbetar man med dessa frågor centralt.
· Vinstuttag, landsbygdsskolor, fria skolvalet, kommunalt styre, skillnader i landsbygd och stad, betygssystemet mm
· Borde vi hitta andra frågor att driva? Hur kan C profilera sig inom skolpolitiken?
· Vilka frågor vill vi skicka uppåt i Centerpartiet?
Träff 5: Vi skissar på ett eget skolprogram för Mjölby (18/11)
Vi bjuder in Motalas Centerparti som gjort ett eget skolprogram. Vi går igenom Handslag Mjölbys skolöverenskommelse och mål och vi diskuterar och prioriterar vilka mål vi vill ha och vilka metoder som kan vara lämpliga. Vi blir konkreta. Exempel på frågeställningar kan vara:
· Vilken skillnad kan vi göra i Mjölby? Exempelvis arbetsmarknadens roll, flerlärarsystem, elevtapp på gymnasiet m.m.
· Vad behöver vi sätta ökat fokus på?
· Hur kan vi profilera oss som ett skolparti?
· Vilka bör vara våra mål med skolan i Mjölby?
· Hur kan vi driva våra frågor?